2019. dec 07.

Végre egy kalandos mesekönyv, amely önbizalmat tanít

írta: Zűrzavaros Család
Végre egy kalandos mesekönyv, amely önbizalmat tanít

Könyvajánló: Nagy négyes kezdetek - a varázskapu rejtélye

Régóta keresek 6, majd 7 éves fiamnak olyan kalandokkal, izgalmakkal teli mesekönyvet, ami már számára is érthető, már nem "babás" és elég tömör, különálló részekből áll, hogy esti meseként is egy kerek egész legyen. Ráadásul én úgy érzem az 5-10 évesek körében az önismereti, önbizalmi nevelés, a problémamegoldás tanítása hiányzik.. Arról nem is beszélve, hogy mivel én olvasom az sem baj, ha engem is szórakoztat és nem átlagos gyerekek a hősök benne. Ez a könyv ezt a hiányt igyekszik pótolni.

cover.jpg

A Nagy Négyes kezdetek - a Varázskapu rejtélye egy ilyen mesekönyv. Rengeteg kaland és szuper-képesség várja a gyerekeket. Az izgalmakon keresztül pedig megtanulják, hogy együtt dolgozva mi mindenre képesek, hogy hogyan kell tervezni, problémát megoldani, hogy tetteinknek következményei vannak, hogy empátiával fordulunk egymáshoz. Meg persze, hogy kell ásványt gyűjteni és mi mindent tud a szarka, meg a hód.

A 6-7 éves korosztálynak is fontos már, de a 8-10 évesnek kiemelten  - főleg az iskolai kihívások miatt - hogy megtanulják felismerni erősségeiket, hogy tudják, hogy a kudarc nem végleges, hogy gyakorlással mi minden elérhető. Sajnos erre elég kevés figyelmet fordítunk a gyerekek esetében. Ebben segít a fejlődő szemléletmód, amelyet a könyv szellemisége jól képvisel.

A könyvben külön értékelem, hogy nem csak az erő, gyorsaság, lelemény - vagyis a hagyományos szuperségek - tűnnek fel, hanem szuper-képesség a barkácsolás, vagy az állatok megértése is. Így a nem sportos gyerekek is felismerhetik, hogy az ő erősségeik is lehetnek menő és vagány tulajdonságok.

Hab a tortán, hogy a könyv négy főhőse közül 3 az átlagtól eltérő gyermek: van köztük ADHDs, autizmussal élő, mozgáskorlátozott és beszédfogyatékos. Így a nem átlagos gyerekek megélhetik, hogy bizony ők is hősök (nem az angyalkás, hanem a Pókemberes fajtából) és átlagos társaik pedig megtapasztalják, hogy mindenféle hős és vezér létezik. 

A könyv egyik főhőse kislány, de a szerző saját bevallása szerint külön figyelt rá, hogy ne a szerelem tárgya legyen, ne a szépségével tűnjön ki, hanem egyenrangú kalandor és problémamegoldó legyen. Sőt a legtöbb vészhelyzetben ő az irányító, ADHDsként ugyanis nagyon jó vezető és vészhelyzetben jó döntéseket tud hozni.

Én külön értékelem a kikacsintásokat, poénokat, ami nekem szülőnek szól.

Rövid interjúnk Sas Gabriella szerzővel:

Honnan jött az ötlet a könyvhöz?

A kisfiamnak kerestem olvasnivalót, valamit ami kellően lényegretörő, de kalandos és leköti, tanít neki valamit. Meg persze olyat, ahol az átlagtól eltérő gyerekek, nem mint mellékes szereplő, vagy megmentenivaló, vagy angyalka szerepelnek, hanem ahogy a való életben is: a kaland részeként.

Én mindig is az érzékenyítés, tudásterjesztés pártján voltam - és azt gondolom azt legjobban észrevétlenül pl egy mesén keresztül lehet. A meséket pedig a szülők olvassák fel egy bizonyos korig. Kettőt egy csapásra.

Milyen korosztálynak szánod?

Az 5-10 éveseknek elsősorban, én a 4 évesemnek is meséltem. Vagyis meséltettem a férjemmel, mert én izgultam, hogy tetszik-e a közönségnek.

Van benne személyes vonatkozás?

Persze. :) Bence szuperképessége a szuper-barkács, nos ez nem véletlen, ahogy az sem, hogy az anyuka elhagyja folyton a telefonját, és a Googleből varr álarcot. A férjem rámutatott, hogy supermennek nincs is álarca, Nos a Google máshogy tudta :)

Miért pont az erdő a helyszín?

Ez teljesen természetesen jött. Úgy gondolom, hogy a problémáinkhoz nagyban hozzájárul, hogy elszakadtunk a természettől. Aki járt már dszit vagy ayres fejlesztésen az pl tudja, hogy ezek a mozdulatok, pályák a természetben való mozgást utánozzák. Arról nem is beszélve, hogy kimutatták a depresszió és a természethiány közti összefüggést. Mi sokat kirándulunk és van egy tudásbázisunk már erről: ismeretek, kirándulóhelyek, kincstalálás az erdőben. Az erdőben a szorongás, a szenzoros túltelitődés megszűnik. 

Van valami amin utólag még változtatnál?

Egy könyv sosincs kész. Lehetett volna gazdagabban illusztrálni, 12 kép van a 6 meséhez, ha lett volna több időm ezt feltornáztam volna 18-20 képre. És ma már nagyobb formátumban nyomtatnám. Legközelebb :) Összességében elégedett vagyok. 

 A könyv magánkiadásban jelent meg, A5-ös méretben, 52 oldalon, keményfedeles kiadásban

Olvass bele: https://www.fejlodoszemleletmod.hu/olvass-bele-a-koenyvbe

 

Szólj hozzá

interjú kult sni bezsédfogyatékos