2018. júl 20.

A legjobb trükkjeim 1: tanítsuk meg a gyereket észrevenni a jót

írta: Zűrzavaros Család
A legjobb trükkjeim 1: tanítsuk meg a gyereket észrevenni a jót

Új sorozatot indítok, a legjobb trükkjeimet fogom bemutatni. Ezek nagyon egyszerű és 1 perces trükkök, mégis (nálunk) nagy változást értek el.

A szenzoros/adhds/autista gyerekek nehézségeiről a boldogság keresés terén már többször volt szó a blogon: a gyakori váratlan inger, a kiszámíthatatlan környezet, a csúfolások, bántások, az elfogadás hiánya nem segít ebben. Sokat elérhetünk természetesen a környezet és a nap valamelyes kontrolljával és a környezet edukálásával, de a jó hír az, hogy a gyerek is sokat tehet a saját elégedettsége érdekében: például megtanul a jóra koncentrálni. Az igazság pedig az, hogy ez a kis trükk minden gyereknek és felnőttnek a napi rutinjának kéne lennie.

4075.jpg

Az én szorongó és szenzoros 5 évesem gyakran mondja, hogy "az élet nem kedves velem", elhangzott néha a "jobb lenne meghalni" is (bár ő még nem érti ennek jelentését), de akkor is a kést forgatta anyai szívemben. A mellett, hogy gyerekpszichológushoz járunk és mindent megteszünk a környezet "kedvesítése" érdekében 1-2 hete bevezettem egy új szokást, amelyet felnőttként tanultam, de mivel egyszerű kipróbáltam a gyereken is.

Sorolj fel 3 jó dolgot a napodban!

Egy ideje tudjuk, hogy az elégedettséget a genetika mellet bizony befolyásolja a hozzáállás is, elsősorban a hála érzése. És segíti a jelenben élés is, ha napközben tudatosan kiemeljük, észrevesszük az apró jó dolgokat. Pszichológusok tanácsolják, hogy esténként soroljunk fel 3 dolgot amiért hálásak lehetünk a napunkban. Én e kettőt egyszerűsítettem és ötvöztem: minden nap az esti mese előtt együtt átbeszéljük az aznapi 3 jó dolgot, ami a gyerekkel történt. És láss csodát mostanra már nem nagyon hangzik el az élet nem kedves velem mondat, és a vigyorgás is sokkal gyakoribb jelenség lett. Egyszerűen, mert megtanult a jóra koncentrálni és így szerencsésebbnek érezni magát.

Nálunk hogy alakult az emberkísérlet?

Az első nap még csak egy jó dolgot tudott mondani a napjáról, de szerencsére mivel vele töltöttem a napot én még fel tudtam sorolni másik 5-öt is. A második nap már magától mondott 3-at és aztán ráérzett: most már simán sorolunk 7-et 8-at is, sokat segít, ha néha én is bedobok valami jót. Mára ez a rutinunk része.

A technika további előnye, hogy a gyerek bizony megkérdezi anya napjának jó eseményeit is, így anyának is esélye van átgondolni a napját (olvasd el anya karbantartó cikkünket is). Ráadásul már többször előfordult, hogy ilyenkor elmondja a napja rossz történéseit is, ami esélyt ad ezek feldolgozására, átbeszélésére. 

Hogyan láss hozzá?

  1. Érdemes nyáron, vagy szünetben nekiállni, mivel ha együtt vagyunk az elején, amíg nem érez rá a gyerek, mi segíthetünk neki megtalálni és azonosítani a jó dolgokat a napjában.
  2. Nap közben is emeld ki a kellemes pillanatoknál, hogy ez most jó: de finom volt ez a fagyi, milyen jót játszottál Petivel, de szépet rajzoltál, milyen szép az a pillangó, de jó, hogy nincs dugó és gyorsan hazaértünk, milyen szerencsések vagyunk, hogy így szeretjük egymást stb.
  3. Minden szokásnak 21 nap kell, hogy rutinná váljon. 
  4. Sokan javasolnak hasonló beszélgetéseket vacsora idejére az egész család számára, de szerintem a dologhoz intim tér kell, kettesben lenni anyával, főleg, ha az esetleg kapcsolódó negatív dolgokat is át lehet beszélni.

Remélem nálatok is beválik! :)

Lájkolj minket a Facebookon is!

 

Szólj hozzá

hasznos anya nevelés psziché