2017. nov 08.

Kedves Logopédus!

írta: Zűrzavaros Család
Kedves Logopédus!

Úgy érzem fontos őszintén mellérendelt viszonyban is beszélgetnünk, nem csak mint a gyerekéért aggódó anyuka. Szereztem némi tapasztalatot két beszédfogyatékos gyerekkel, amit szeretnék megosztani és így segíteni. Mindannyiunknak.

Először is hagy mondjam el, hogy mennyire hálásak vagyunk, hogy segít, hogy a gyerekem végre tud kommunikálni, hogy már nem csak én értem, hogy lehetnek barátai, hogy boldognak láthatom. Azelőtt nem is tudtam, hogy milyen fontos a beszéd és azt végkép nem, hogy a beszédértés mennyire az. Ez határozza meg a társas életünket, sok szempontból a boldogulásunkat. Önöknek köszönhetem, hogy bár sok munkával, de azt érezhetem, hogy rendben leszünk. Az évek során és két beszédfogyatékos gyerek mellett, és részemről rengeteg angol nyelvű tanulás, külföldi sorstárssal való beszélgetés után 3 fontos, de talán apró dolgot kérnék:

  1. Minden gyerekre igaz, hogy mozgás közben jobban tud tanulni (kutatás), de kiemelten igaz ez az akadályozott beszédfejlődésű gyerekekre, akik jórésze neurológiai problémákkal küzd. Az ő esetükben kiemelten igaz, hogy tanulás közben mozogni kell, hogy a belsőfül (vesztibularis) normális működése közben (az adatgyűjtésért és a figyelemért felel) tanulhason, a tanulás során a gyerekek szenzoros és motor aktivitásokat használnak. Ez viszonylag egyszerűen megoldható állva, labdán ülve, vagy egy sima gumiszallaggal a széken, amit rugdoshat a gyerek.

 allvatanul.jpg

gumiszallagtanulas.jpg

labdantalnul.jpg

  1. Már 1,5-2 éves korban sokszor ki lehet mondani, hogy egy gyerek – akár valószínűleg – akadályozott beszédfejlődésű. És ebben az esetben el is érdemes kezdeni a (játékos) fejlesztést. Nem csak hogy megszokja a terápiás együttműködést, gyorsabban halad, kisebb a lemaradása, de a fusztráltsága és a szociális hátránya is jelentősen csökkenthető, ráadásul hozzánő a logopédushoz.
  2. Súlyosan, vagy közepesen beszédfogyatékos gyereknek, főleg, ha artikulációs problémája is van, nem jó az integrált óvoda. Nem is elsősorban a fejlesztések miatt, hanem a kiközösítés, a bullying miatt. Gyakran komoly szenvedés a gyereknek, a családnak és csak nagy erőfeszítéssel hozhatók helyre a károk. Nekik a logopédiai óvodákban, csoportokban jó.
Szólj hozzá

hasznos logopédus bezsédfogyatékos