2016. okt 17.

Mi is a szenzoros integrációs zavar

írta: Zűrzavaros Család
Mi is a szenzoros integrációs zavar

A A Szenzoros integrációs zavar (SPD) egy neurológia probléma mely a legújabb felmérések szerint a gyerekek (és felnőttek) 16%-át érinti.

A szenzorosság az ingerfelvevés zavaraként igencsak meg tudja nehezíteni a sokszor kiemelkedően intelligens gyerekek és családjuk életet.  Ezek a gyerekek minden külső ingert (nem csak a jól ismert ötöt, hanem egyes neurológusok szerint akár 21-et is) vagy túl erősen vagy éppen kevéssé érzékelnek. A legfontosabb érzékek: A legfontosabb érzékek: a látás, hallás, szaglás, ízlelés, érintés, egyensúly (vesztibuláris rendszer), testérzetek (éhség, hideg-meleg, pisilési inger stb) és a proprioceptív (különböző testrészek testhez viszonyított helyzetének érzékelése). Zavarják őket a hangok, az erős fény, az érintés, az egyensúlyából való kimozdítás, vagy éppen rossz evők, alvók, túlmozgásosak, gyakori a megkésett beszédfejlődés, "hisztisek", "neveletlenek". Ők azok, akiket zavar a zoknin a varrás, a cimke a ruhában, a nagy tömeg, a zajok, az erős napsütés, ha koszos lesz a kezük, utálják a hajmosást, a körömvágást, az öltözködést, nehezen fogadják el a télikabátot.

szenzorosintegracioszavar.jpg

A szenzoros integrációs zavar önmagában is létező diagnózis (nekem és a kisfiamnak is csak ez van) de gyakran kíséri az autizmust, hiperaktivitást és a megkésett beszédfejlődést. Fontos kiemelni, hogy ez az agyi képességeket az IQ-t, az EQ-t egyáltalán nem érintik. Sőt a nehéz helyzet, amibe ezek a gyerekek kerültek fejlesztik a kreativitást, az EQ-t, kitartást és problémamegoldást és pontosan tisztában vannak a környezet reakcióival.

Árulkodó jelek lehetnek (már néhány megléte is elég lehet, érdemes megvizsgálni):

  • A mérföldkövek késedelme
  • testi tünetek: reflux, tej és gulté nallergia, esetleg hipotónia, szopási és alvási nehézségek
  • túl vagy alul-érzékenység zajra, fényre, érintésre, fájdalomra, szagra stb
  • válogatós evő – főleg textúra alapján válogat, nehezen próbál ki új dolgokat
  • rugalmatlanság, szorongás
  • a pontos napirend kikövetelése
  • esetlen mozgás, esik-kel, vagy kimondottan jó mozgás – sokat mászik, nincs félelemérzet
  • folyamatosan mozgásban van, vagy épp ellenkezőleg passzív, hamar elfárad,
  • lábujjhegyen jár, nem szereti ha vizes, vagy koszos lesz
  • nem szereti az érintést, a puszit, vagy épp ellenkezőleg erős nyomásra, érintésre van szüksége(lökdösődik)
  • esetenként akadályozott beszédfejlődés – diszfázia
  • szociális nehézségek, viselkedésbeli gondok, „hisztik

 Fontos kiemelni, hogy ezek a tünetek mindenkiben máshogy jelentkeznek, ráadásul megkülönböztetünk ingerkereső (keresi az érzékeléshez köthető ingereket: túlmozgásos, keresi az érintést, harap, sokat eszik stb) és ingerkerülő (kerüli ezeket az ingereket: nem bírja a zajokat, nem szereti, ha koszos, vizes, megpuszilják, passzív - keveset mozog) gyerekeket is. (erről még később írunk)

>> Csatlakozz szülőket támogató Facebook csoportunkhoz, és kapj választ kérdéseidre

A szenzorosságot gyakran kíséri más probléma is: a gyerekek 80%-a szorongóvá válik (a kiszámíthatatlan környezettől), kialakulhat oppozíciós zavar (szorongás az alapja, a kontroll igényéről szól) és az SPDs esetek 20-30% százalékában kíséri enyhébb, vagy komolyabb beszédprobléma is (diszlexia, diszfázia, stb.)

A tüneteket, amikre mindenképp fel kell figyelni Ayres több csoportra osztja:

  1. A könnyen elterelhető gyermek

Ezek a gyerekek állandóan mozgásban vannak; járás helyett futnak vagy rohannak; nem célszerűen használja az eszközöket – ez azért lehet „veszélyes”, mert első látásra a gyermek kreatívnak tűnhet. Sok mindenbe belekezd, de nagyon gyorsan ott is hagyja, leültetni nem lehet (nem tud egy dologra koncentrálni).
Iskolás korban ezek a gyerekek nem képesek a szobájukban rendet tartani; segítség nélkül nem fejezik be a házi feladatot; az iskolához, tanuláshoz szükséges eszközök jó részét  otthon hagyják.

  1. A viselkedési problémákra mind pozitív, mind negatív irányban fel kell figyelnünk

A rosszkedvű, agresszív gyerekek általában előbb feltűnnek beszélnünk kell azonban az önbizalomhiányban szenvedő gyerekekről is, akik minden egyes új szituációban bizonytalanok. Az ilyen gyerekek általában nem a korosztályukkal játszanak, hanem vagy csak idősebbekkel, vagy csak fiatalabbakkal.
Mindkét csoportra igaz, hogy alacsony a frusztráció küszöbük. Az egyik oldalon ez agresszióban nyilvánul meg, a másik oldalon pedig az „örök vesztes” fogalom a találó.

  1. A beszéd területén általában megkésett beszédfejlődéssel és artikulációs problémákkal találkozunk.
  2. Az izomtónus, koordináció problémái

A gyerekekre laza izomtónus jellemző („liszteszsák” effektus), gyorsan elfáradnak, esnek-kelnek. A toronyépítés elmarad (a gyenge koordinációs képességek miatt), nem kirakoznak (puzzle-oznak).

  1. Iskolai problémák

A térbeli tájékozódásuk gyenge, a tábláról történő másolás kifejezetten nehezükre esik. Gyakori a betűtévesztés, a szavak megmagyarázása, rossz lehet a beszédértésük (az is észlelés!) előfordulhat diszlexia, diszgráfia, diszkalkúlia. Testnevelés és technika tantárgyakból általában gyengébb teljesítményt mutatnak.

 Fejlesztése leginkább dszit/Ayres terápiával segíthető, fontos kiismerni a gyermeket. A szenzoros integrációs zavart nem lehet kinőni, de az érzékenység, a tünetek idővel enyhülnek!

>>OlvasolAkkor kérlek lájkolj minket a Facebookon is, ugyanis szeretnék szakértőket meghívni és ehhez kellenek a számok.

Szólj hozzá

hasznos szenzoros